Alibabki[Spotykana jest też pisownia nazwy zespołu Ali-Babki.] – polski żeński zespół wokalny założony w Warszawie zimą 1963 roku przez Zbigniewa Ciechana i Jana Rysińskiego, wykreowany na przełomie lat 1963/1964.
Skład zespołu
Początkowo (debiut w styczniu 1964 r.) w skład zespołu weszły wokalistki śpiewające w harcerskim chórze Cykady, założonym przez Władysława Skoraczewskiego:
Anna Dębicka (ur. 1945)
Krystyna Grochowska (ur. 1942)
Anna Łytko (ur. 1943)
Wanda Orlańska (Borkowska, wł. Wanda Narkiewicz-Jodko – mąż Jan Borkowski, dziennikarz muzyczny, 1943–2020)
Alina Puk (ur. 1943), którą bardzo szybko zastąpiła Ewa Dębicka
Sylwia Rajchert (potem Krajewska) (ur. 1943)
Późniejszy skład zespołu ulegał licznym zmianom, jednak spowodowane to było głównie tym, że członkinie podstawowego składu od czasu do czasu przebywały na urlopach macierzyńskich, co powodowało konieczność znalezienia kogoś na zastępstwo, po czym wszystko wracało do stanu pierwotnego.
W zespole śpiewały:
Jolanta Darowna
Ewa Korczyńska
Beata Lewińska
Maria Osuch
Krystyna Radwańska
Agata Dowhań
Elżbieta Szreniawa
Barbara Trzetrzelewska
Kierownicy muzyczni grupy
Jan Rysiński
Zbigniew Ciechan (1964)
Juliusz Loranc (1964–1969 oraz od 1974)
Bernard Kawka (1969)
Henryk Wojciechowski (1970–1973)
Kariera zespołu
Zespół zadebiutował jako Sekstet Wokalny na I Krajowym Sympozjum Piosenki Harcerskiej w Przemyślu oraz Radiowej Giełdzie Piosenki w 1964 roku. W tym samym roku podczas II Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu sekstet ten otrzymał nagrodę za interpretację piosenki “Idzie świt”.
Pierwszy raz nagrań radiowych grupy dokonano już w 1964 roku, a rok później zespół nagrał swój pierwszy album.
Początkowo Alibabki śpiewały prawie wyłącznie piosenki harcerskie, jednak później rozwinęły zarówno repertuar, jak i styl wykonywania utworów. W roku 1968 uniezależniły się od ZHP.
Jednym z ciekawszych przedsięwzięć zespołu było wydanie w roku 1965, razem z grupą Tajfuny, czwórki W rytmach Jamajca Ska. Znalazły się na niej 4 utwory: “Dykcja dla wszystkich”, “Już nie twist”, “Wash-Wash-Ska”, i “Echo ska”. Czwórka ta jest uważana przez niektórych znawców gatunku za pierwszą polską płytę ska.
W sumie na festiwalach w Opolu grupa wystąpiła 15 razy, zdobywając trzy główne nagrody. Cztery razy wystąpiła na festiwalu w Sopocie, zdobywając nagrodę publiczności.
Oprócz występów krajowych Alibabki występowały również za granicą, m.in. w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie – w ośrodkach polonijnych. W 1974 zespół wystąpił w Koncercie przyjaźni na Festiwalu Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze.
W latach 1969–1973 na skutek częstych zmian składu zespołu doszło do powstania konkurencyjnej grupy. Odbyła się wtedy precedensowa sprawa sądowa w historii polskiej muzyki rozrywkowej o prawo do nazwy. Zostało ono przywrócone założycielkom Alibabek, które wznowiły działalność w roku 1974.
W latach 80. zespół przerwał działalność. Wznowił ją na krótko w roku 1987.
Alibabki śpiewały piosenki najpopularniejszych wówczas kompozytorów muzyki popularnej (m.in.: Seweryna Krajewskiego, Juliusza Loranca, Andrzeja Zielińskiego, Ryszarda Poznakowskiego, Katarzyny Gärtner, Andrzeja Kurylewicza, Adama Skorupki, Wojciecha Karolaka, Jana Ptaszyna Wróblewskiego, Jacka Mikuły) do tekstów najbardziej znanych autorów (jak np.: Agnieszka Osiecka, Jonasz Kofta, Marek Dagnan, Magda Czapińska, Jan Tadeusz Stanisławski czy Wojciech Młynarski). Nagrały też kilka piosenek z repertuaru ludowego.
12 czerwca 2009 r. Alibabki odsłoniły swoją gwiazdę w Alei Gwiazd w Opolu. Fundatorem gwiazdy jest Urząd Miasta w Opolu.
W roku 2015 za namową animatora polskiej sceny reggae i ska, Janusza Kusza, Alibabki okazjonalnie z okazji 50. rocznicy wydania prekursorskiej na polskim rynku w roku 1965 płyty “W rytmach Jamaica Ska” wystąpiły na Ostróda Reggae Festival i pojawiły się na koncercie Tribute to Alibabki, a w roku 2016 w 6‑osobowym tradycyjnym składzie w studio nagraniowym Radia Łódź wraz z zespołem The Bartenders nagrały nowe wersje tych 4 piosenek w rytmie ska sprzed 50 lat oraz wystąpiły na estradzie w sierpniu 2016 roku na zakończenie trasy “Męskie granie” w Żywcu.
Poza własną twórczością, Alibabki wspomagały też chórkami innych polskich wykonawców, którymi byli m.in.:
Andrzej Zaucha ;
Anna Jantar;
Bizony;
Budka Suflera;
Breakout;
Czesław Niemen;
Czerwone Gitary;
Elżbieta Jodłowska;
Irena Jarocka;
Halina Kunicka;
Jerzy Połomski;
Maryla Rodowicz;
Marek Grechuta;
Skaldowie;
Tajfuny;
Tadeusz Woźniak;
Stenia Kozłowska.
Nagrody
1964 – II KFPP w Opolu, Nagroda Specjalna za piosenkę “Idzie świt”
1965 – III KFPP w Opolu, II Nagroda za piosenkę “Gdy zmęczeni wracamy z pól”
1965 – III KFPP w Opolu, nagroda rzeczowa za w/w piosenkę
1968 – VI KFPP w Opolu, Nagroda Prasy za piosenkę “To ziemia”
1969 – VII KFPP w Opolu, I Nagroda za piosenkę “Kwiat jednej nocy”
1969 – Międzynarodowy Festiwal Piosenki Sopot ’69, Nagroda Czytelników “Głosu Wybrzeża”
1976 – Honorowa Odznaka Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Opolu “Zasłużony dla Miasta Opola”
1987 – Odznaka Ministra Kultury i Sztuki – “Zasłużony Działacz Kultury”
1988 – XXV KFPP w Opolu, Kryształowy Kamerton, przyznany przez ZAKR, za całokształt działalności artystycznej
2009 – Srebrne Medale “Zasłużony Kulturze Gloria Artis” wręczone członkiniom zespołu, z okazji 45-lecia działalności artystycznej
Piosenki
Piosenki Alibabek
“Czarny kot”
“Cygańska ballada” (muzyka: Edward Pałłasz, słowa: Maria Terlikowska)
“Dom w malwy malowany” (muzyka: Jan Ptaszyn Wróblewski, słowa: Agnieszka Osiecka)
“Ene, due, rabe” (muz. Andrzej Kurylewicz, sł.: Agnieszka Osiecka)
“Gdy zmęczeni wracamy z pól” (muz. Juliusz Loranc, sł: Wiesław Dymny)
“Grajmy sobie w zielone” (muz.: Aleksander Bem, sł.: Jerzy Kleyny)
“Hej, dzień się budzi” (muz.: Katarzyna Gärtner, sł.: Jerzy Kleyny)
“Idzie świt” (muz.: Zbigniew Ciechan, sł.: Jerzy Litwiniuk)
“Jak dobrze mieć sąsiada” (muz.: Andrzej Kurylewicz, sł.: Agnieszka Osiecka)
“Kapitańskie tango” (muz.: Antoni Skorupka, sł.: Anna Brzozowska)
“Kwiat jednej nocy” (muz.: Juliusz Loranc, sł.: Jonasz Kofta)
“Muzykalny zegar” (muz.: Jacek Mikuła, sł. Jerzy Kleyny)
“Nie lubię tej piosenki” (muz.: Andrzej Zieliński, sł.: Magda Czapińska
“Pajacyk” (muz.: Marian Zimiński, sł.: Wojciech Młynarski)
“Pani, ty jesteś urocza” (muz.: Jacek Mikuła, Marzena Mikuła; sł.: Jan Tadeusz Stanisławski)
“Po świecie chodzą zakochani” (muz.: Henryk Wojciechowski, sł.: Leszek Aleksander Moczulski)
“Rosołek” (muz.: Jan Ptaszyn Wróblewski, sł.: Stefan Friedmann)
“Szary kolor twoich oczu” (muz.: Seweryn Krajewski, sł.: Krzysztof Dzikowski)
“Tango zalotne – przeleć mnie” (muz.: Henryk Wojciechowski, sł.: Jan Tadeusz Stanisławski)
“To ziemia” (muz.: Juliusz Loranc, sł.: Jonasz Kofta)
“U pradziadka z patefonu” (muz.: Janusz Sikorski, sł.: Bogdan Chorążuk)
“Zagrajmy w kości jeszcze raz” (muz.: Wojciech Trzciński, sł.: Agnieszka Osiecka)
“Złote o” (muz.: Ryszard Poznakowski, sł.: Maciej Chabry)
“Złoty ekspres” (muz.: Antoni Gorecki, sł.: Bogdan Chorążuk)
Piosenki innych wykonawców, z którymi Alibabki śpiewały w chórkach
“Bo z dziewczynami”
“Bossa nova do poduszki”
“Cień Wielkiej Góry”
“Dojeżdżam”
“Dziwny jest ten świat”
“Jednego serca”
“Jest taki samotny dom”
“Jeszcze zima”
“Odpływają kawiarenki”
“Port piratów”
“Pożegnanie poetki”
“Remedium”
“Staruszek świat”
“Szalony koń”
“Śpiewam, bo muszę”
“Wakacje z blondynką”
“Wielka woda”
“Wszystko mi mówi, że mnie ktoś pokochał”
“Z kopyta kulig rwie”
“Za każdy uśmiech twój”
“Zegarmistrz światła”
Piosenki Alibabek
“Czarny kot”
“Cygańska ballada” (muzyka: Edward Pałłasz, słowa: Maria Terlikowska)
“Dom w malwy malowany” (muzyka: Jan Ptaszyn Wróblewski, słowa: Agnieszka Osiecka)
“Ene, due, rabe” (muz. Andrzej Kurylewicz, sł.: Agnieszka Osiecka)
“Gdy zmęczeni wracamy z pól” (muz. Juliusz Loranc, sł: Wiesław Dymny)
“Grajmy sobie w zielone” (muz.: Aleksander Bem, sł.: Jerzy Kleyny)
“Hej, dzień się budzi” (muz.: Katarzyna Gärtner, sł.: Jerzy Kleyny)
“Idzie świt” (muz.: Zbigniew Ciechan, sł.: Jerzy Litwiniuk)
“Jak dobrze mieć sąsiada” (muz.: Andrzej Kurylewicz, sł.: Agnieszka Osiecka)
“Kapitańskie tango” (muz.: Antoni Skorupka, sł.: Anna Brzozowska)
“Kwiat jednej nocy” (muz.: Juliusz Loranc, sł.: Jonasz Kofta)
“Muzykalny zegar” (muz.: Jacek Mikuła, sł. Jerzy Kleyny)
“Nie lubię tej piosenki” (muz.: Andrzej Zieliński, sł.: Magda Czapińska
“Pajacyk” (muz.: Marian Zimiński, sł.: Wojciech Młynarski)
“Pani, ty jesteś urocza” (muz.: Jacek Mikuła, Marzena Mikuła; sł.: Jan Tadeusz Stanisławski)
“Po świecie chodzą zakochani” (muz.: Henryk Wojciechowski, sł.: Leszek Aleksander Moczulski)
“Rosołek” (muz.: Jan Ptaszyn Wróblewski, sł.: Stefan Friedmann)
“Szary kolor twoich oczu” (muz.: Seweryn Krajewski, sł.: Krzysztof Dzikowski)
“Tango zalotne – przeleć mnie” (muz.: Henryk Wojciechowski, sł.: Jan Tadeusz Stanisławski)
“To ziemia” (muz.: Juliusz Loranc, sł.: Jonasz Kofta)
“U pradziadka z patefonu” (muz.: Janusz Sikorski, sł.: Bogdan Chorążuk)
“Zagrajmy w kości jeszcze raz” (muz.: Wojciech Trzciński, sł.: Agnieszka Osiecka)
“Złote o” (muz.: Ryszard Poznakowski, sł.: Maciej Chabry)
“Złoty ekspres” (muz.: Antoni Gorecki, sł.: Bogdan Chorążuk)
Piosenki innych wykonawców, z którymi Alibabki śpiewały w chórkach
“Bo z dziewczynami”
“Bossa nova do poduszki”
“Cień Wielkiej Góry”
“Dojeżdżam”
“Dziwny jest ten świat”
“Jednego serca”
“Jest taki samotny dom”
“Jeszcze zima”
“Odpływają kawiarenki”
“Port piratów”
“Pożegnanie poetki”
“Remedium”
“Staruszek świat”
“Szalony koń”
“Śpiewam, bo muszę”
“Wakacje z blondynką”
“Wielka woda”
“Wszystko mi mówi, że mnie ktoś pokochał”
“Z kopyta kulig rwie”
“Za każdy uśmiech twój”
“Zegarmistrz światła”
Nota prawna
Tekst biografii został opracowany w dużym stopniu na podstawie materiałów zgromadzonych w serwisie Wikipedia.pl, na podstawie licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.
Pełny tekst źródłowy http://pl.wikipedia.org/wiki/Alibabki